De ondernemersorganisaties in de transportsector, TLN en EVO, zien niets in het voorstel van de VVD in de Tweede Kamer om een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens in te stellen.
Inhaalverboden leiden tot colonnevorming van vrachtwagens en daarmee tot onveilige situaties, zeggen de organisaties. ,,Vrachtauto’s worden immers gedwongen om op de rechterrijstrook te blijven.
Hierdoor is het bij in- en uitvoegstroken lastig voor andere verkeersdeelnemers om tussen deze ‘muur’ van vrachtauto’s te komen. Dit leidt in veel gevallen tot verkeersonveilige situaties. Daarnaast moeten vrachtauto’s noodgedwongen vaker op de rem trappen waardoor ook het risico op files toeneemt.”
TLN en EVO pleiten al jaren voor zogenoemde dynamische inhaalverboden. Daarbij wordt met behulp van matrixborden een inhaalverbod ingesteld als het erg druk is op de weg en opgeheven als het weer rustig is. Op die manier wordt de doorstroming bevorderd en worden de truckchauffeurs niet onnodig belemmerd in hun werk, aldus de organisaties.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl